#AusDerReihe #DagelijksDuurzaam
Stadspark, vrijdagochtend 08.00 uur. Twee mannen in werkkleding roken stilzwijgend naast hun gemeentebusje. De sigaretten walmen, hun draaiende diesel rookt. Twee mannen in perfecte harmonie met het stadse groen. Twee uur later. Boy in car meets girl op fiets. Zij stapt af, hij stapt uit. Ze zoenen, praten uitbundig. Zijn VW Golf diesel snort tevreden op de achtergrond. Waarom zetten mannen hun diesel nooit uit, borrelt het bij me op. Typisch een vraag voor Jan van Lunteren - de Rooij, empirisch onderzoeker gespecialiseerd in het menselijk gedrag.
"De diesel maakt deel uit van de mannelijke identiteit, aldus Jan van Lunteren - de Rooij. "Het uitschakelen ervan tast direct hun mannelijkheid aan. Maar er zijn meer redenen. Ik beperk me hier tot de 5 meest herkenbare."
Cultuur
Diesel is de kernwaarde van een belangrijke mannelijke subcultuur. Het maakt deel uit van hun identiteit. Diesel is stoer, vet, macho. Iets waarmee mannen zich kunnen onderscheiden van de baard-vikingen, de harley-clan of de espressionisten met hun kleine kopjes. Uit empirisch onderzoek blijkt dat de dieselcultuur zich niet beperkt tot een specifieke bevolkingsgroep. Jong en oud, arm en rijk, timmerman en manager. Allemaal maken ze deel uit van deze subcultuur. En met hun ronkende diesel dragen ze deze cultuur uit.
Geurspoor
Vroeger was de sterkste man het machtigst. Hij kon zijn territorium eenvoudig afbakenen met een goed gevecht. Nu is dat veel lastiger. Er zijn allerlei regels waaraan je je moet houden. Hoe maak je anderen nu duidelijk dat dit jouw gebied is? Zelfs het uitzetten van een geurspoor met wildplassen mag niet meer. Gelukkig is er de diesel. Met zijn prachtige uitstoot - een complexe melange met tonen van teer, paardenstal en verschroeide aarde - maak je anderen direct duidelijk dat dit jouw comfortzone is. In een cirkel van al snel 30 meter in doorsnee houd je vreemden met jouw geur op afstand. Speciaal voor supermacho's is er nog de oldtimer: koop een afgeragde Franse diesel uit de jaren '80. En je geurspoor is niet te evenaren!
Paringsdrang
Hoe lok je in deze hectische samenleving paringspartners? Het is lastig om op te vallen. Het aanbod is reusachtig, de concurrentie groot. Gelukkig blijkt dat diesel een bijzondere aantrekkingskracht uitoefent op een selecte groep geslachtsrijpe paringsmaatjes. Eenmaal gelokt met het geluid van de moderne diesel, in combinatie met de opwindende ambiance van de achterbank, is er geen ontkomen meer aan. Amoureuze gevoelens worden nog verder versterkt door de feromonen, die zoals bekend in grote getale in diesel voorkomen.
Kwetsbaarheid
Dan is er nog een belangrijk technische argument. Moderne diesels kan je niet zomaar uitzetten. Eenmaal uit is de kans groot dat je voorlopig niet meer van je plek komt. Dieseltechnologie is uitermate kwetsbaar. Na het deactiveren moet er eerst minimaal 10 minuten voorgegloeid worden. En dan nog is het maar de vraag of een diesel weer aanslaat. Start-stop systemen waarschuwen hier al voor. Na de start volgt uitsluitend een stop. En niet weer een start. Neem geen risico en laat die diesel dus gewoon aan.
Comfort
En tot slot ervaren mensen die hun diesel uitzetten een significant gebrek aan comfort. Ze missen al snel de welriekende dampen, de fijne stofdeeltjes en de vertederende warmte van de uitlaatgassen. Dit kan resulteren in onrust en soms zelfs agressief gedrag. Voor de kwetsbare groep dieselrijders is het beter om de motor gewoon aan te laten tijdens pauze of andere activiteiten.
Diesel-meetingpoints
Jan vervalt in langdurig peinzen als ik hem afsluitend vraag wat mensen die afscheid hebben genomen van hun diesel nu moeten? Enigszins aarzelend komt hij met zijn reactie. Allereerst moeten sommige mensen vooral doordieselen, ze kunnen écht niet zonder. Hebben ze onverhoopt toch naar de klimaatdeskundigen of de buren geluisterd dan moeten ze creatief zijn. Zijn geheim-tip: er zijn in Nederland speciale underground diesel-meetingpoints. Deze vind je na goed zoeken bij bouwputten en wegwerkzaamheden. En Transport Nederland schijnt regelmatig speciale bijeenkomsten te organiseren op parkeerplaatsen naast de snelweg. Daar is 24/7 het geluid, de geur en het fijnstof van diesel beschikbaar.
Reacties
Een reactie posten