Doorgaan naar hoofdcontent

#AusDerReihe #DagelijksDuurzaam: Waarom échte mannen hun diesel nooit uitzetten

#AusDerReihe #DagelijksDuurzaam

Stadspark, vrijdagochtend 08.00 uur. Twee mannen in werkkleding roken stilzwijgend naast hun gemeentebusje. De sigaretten walmen, hun draaiende diesel rookt. Twee mannen in perfecte harmonie met het stadse groen. Twee uur later. Boy in car meets girl op fiets. Zij stapt af, hij stapt uit. Ze zoenen, praten uitbundig. Zijn VW Golf diesel snort tevreden op de achtergrond. Waarom zetten mannen hun diesel nooit uit, borrelt het bij me op. Typisch een vraag voor Jan van Lunteren - de Rooij, empirisch onderzoeker gespecialiseerd in het menselijk gedrag.

"De diesel maakt deel uit van de mannelijke identiteit, aldus Jan van Lunteren - de Rooij. "Het uitschakelen ervan tast direct hun mannelijkheid aan. Maar er zijn meer redenen. Ik beperk me hier tot de 5 meest herkenbare."


Cultuur

Diesel is de kernwaarde van een belangrijke mannelijke subcultuur. Het maakt deel uit van hun identiteit. Diesel is stoer, vet, macho. Iets waarmee mannen zich kunnen onderscheiden van de baard-vikingen, de harley-clan of de espressionisten met hun kleine kopjes. Uit empirisch onderzoek blijkt dat de dieselcultuur zich niet beperkt tot een specifieke bevolkingsgroep. Jong en oud, arm en rijk, timmerman en manager. Allemaal maken ze deel uit van deze subcultuur. En met hun ronkende diesel dragen ze deze cultuur uit.

Geurspoor

Vroeger was de sterkste man het machtigst. Hij kon zijn territorium eenvoudig afbakenen met een goed gevecht. Nu is dat veel lastiger. Er zijn allerlei regels waaraan je je moet houden. Hoe maak je anderen nu duidelijk dat dit jouw gebied is? Zelfs het uitzetten van een geurspoor met wildplassen mag niet meer. Gelukkig is er de diesel. Met zijn prachtige uitstoot - een complexe melange met tonen van teer, paardenstal en verschroeide aarde - maak je anderen direct duidelijk dat dit jouw comfortzone is. In een cirkel van al snel 30 meter in doorsnee houd je vreemden met jouw geur op afstand. Speciaal voor supermacho's is er nog de oldtimer: koop een afgeragde Franse diesel uit de jaren '80. En je geurspoor is niet te evenaren!

Paringsdrang

Hoe lok je in deze hectische samenleving paringspartners? Het is lastig om op te vallen. Het aanbod is reusachtig, de concurrentie groot. Gelukkig blijkt dat diesel een bijzondere aantrekkingskracht uitoefent op een selecte groep geslachtsrijpe paringsmaatjes. Eenmaal gelokt met het geluid van de moderne diesel, in combinatie met de opwindende ambiance van de achterbank, is er geen ontkomen meer aan. Amoureuze gevoelens worden nog verder versterkt door de feromonen, die zoals bekend in grote getale in diesel voorkomen.

Kwetsbaarheid

Dan is er nog een belangrijk technische argument. Moderne diesels kan je niet zomaar uitzetten. Eenmaal uit is de kans groot dat je voorlopig niet meer van je plek komt. Dieseltechnologie is uitermate kwetsbaar. Na het deactiveren moet er eerst minimaal 10 minuten voorgegloeid worden. En dan nog is het maar de vraag of een diesel weer aanslaat. Start-stop systemen waarschuwen hier al voor. Na de start volgt uitsluitend een stop. En niet weer een start. Neem geen risico en laat die diesel dus gewoon aan.

Comfort

En tot slot ervaren mensen die hun diesel uitzetten een significant gebrek aan comfort. Ze missen al snel de welriekende dampen, de fijne stofdeeltjes en de vertederende warmte van de uitlaatgassen. Dit kan resulteren in onrust en soms zelfs agressief gedrag. Voor de kwetsbare groep dieselrijders is het beter om de motor gewoon aan te laten tijdens pauze of andere activiteiten.

Diesel-meetingpoints

Jan vervalt in langdurig peinzen als ik hem afsluitend vraag wat mensen die afscheid hebben genomen van hun diesel nu moeten? Enigszins aarzelend komt hij met zijn reactie. Allereerst moeten sommige mensen vooral doordieselen, ze kunnen écht niet zonder. Hebben ze onverhoopt toch naar de klimaatdeskundigen of de buren geluisterd dan moeten ze creatief zijn. Zijn geheim-tip: er zijn in Nederland speciale underground diesel-meetingpoints. Deze vind je na goed zoeken bij bouwputten en wegwerkzaamheden. En Transport Nederland schijnt regelmatig speciale bijeenkomsten te organiseren op parkeerplaatsen naast de snelweg. Daar is 24/7 het geluid, de geur en het fijnstof van diesel beschikbaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom zijn bedrijven zo bescheiden in het communiceren van hun duurzaamheidssuccessen | reden 4: duurzame aflaatbrieven

#AusderReihe #duurzaamheidscommunicatie REDEN #4: DUURZAME AFLAATBRIEVEN Wie zit er nou werkelijk op duurzame argumenten te wachten? Voor het gros van de mensen is milieuwinst hooguit een mooie bijvangst. Zij verlangen uitsluitend dat het nieuwe duurzame product beter is dan het traditionele. Het moet direct persoonlijk voordeel bieden. Slechts een kleine groep is intrinsiek gemotiveerd, pro-milieu en gevoelig voor rationele argumenten. Voor een groeiende groep is er een nichemarkt: de handel in duurzame aflaatbrieven. Duurzaamheidscommunicatie, voor elk wat wils! Zuerst das Fressen, dann die Moral Natuurlijk willen we wel duurzaam leven, maar we hebben grote moeite er iets voor op te geven, stelt Anke van Hal, hoogleraar Sustainable Building & Development (Nijenrode) in het FD. Duurzame alternatieven moeten dus minstens zo'n goede kwaliteit hebben als hun niet-duurzame alternatief, liefst nog beter. De duurzaamheidswinst is voor velen hooguit bijvangst. Prim

Waarom zijn bedrijven zo bescheiden in het communiceren van hun duurzaamheidssuccessen | reden 1: angst voor ongeloofwaardigheid

Aus der Reihe #duurzaamheidscommunicatie Reden 1: angst voor ongeloofwaardigheid  Niemand houdt van opscheppers. Hoe harder je roept hoe goed je bezig bent, hoe achterdochtiger mensen worden. Steeds weer die resultaten uit het verleden: er is teveel beloofd, te weinig gedaan: greenwashing. Bedrijven met hun aandeelhouders willen toch slechts 1 ding: geld verdienen?   Keep it simple Een lastig gevecht, dus maar uit de weg gaan? Welnee. Keurmerken kunnen helpen. Bewijs het, maak je duurzaamheidsresultaten tastbaar. En vooral: keep it simpel. Niets wolligs, wees bescheiden en communiceer in heldere taal. En leg ook uit waarom je het doet, wat je beweegt. Zodat het logisch is dat je zo duurzaam bezig bent.  Aus der Reihe #duurzaamheidscommunicatie Voor mijn onderzoek naar duurzaamheidscommunicatie interview ik mensen die hun sporen in duurzaamheid hebben verdiend, de duurzame helden. Deze bevindingen vul ik aan met kennis uit expert-interviews en conclusies uit literatuu

Waarom zijn bedrijven zo bescheiden in het communiceren van hun duurzaamheidssuccessen | reden 3: vooroordelen

Aus der Reihe #duurzaamheidscommunicatie Reden 3: VOOROORDELEN Vooroordelen zijn lastig. Het weerleggen ervan kost veel energie. Mensen hebben al snel een mening, ook over duurzaamheidsmaatregelen. Een mening die veelal gebaseerd is op informatie uit de media, verhalen van vrienden en soms ronduit op #fakenews. Hoe kunnen we vooroordelen die verduurzaming vertragen pareren? Of moeten we dat juist niet doen? Rustig doordieselen Negatieve berichtgeving over duurzaamheidsmaatregelen is een feit. En ook een populistische stellingname door role-models kan het draagvlak voor verduurzaming doen afbrokkelen. Bovendien is gedragsverandering an sich al vervelend genoeg: je moet ineens nadenken, het kost tijd en vaak ook geld. De verleiding bestaat om het probleem te bagatelliseren. Of de oplossing af te kraken: “Overstappen op elektrisch rijden is zinloos. De stroom komt toch uit kolencentrales. En de productie en vernietiging van accu’s zorgt pas echt voor milieuproblemen. Bovendi