Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom zijn bedrijven zo bescheiden in het communiceren van hun duurzaamheidssuccessen | reden 1: angst voor ongeloofwaardigheid

Aus der Reihe #duurzaamheidscommunicatie

Reden 1: angst voor ongeloofwaardigheid 

Niemand houdt van opscheppers. Hoe harder je roept hoe goed je bezig bent, hoe achterdochtiger mensen worden. Steeds weer die resultaten uit het verleden: er is teveel beloofd, te weinig gedaan: greenwashing. Bedrijven met hun aandeelhouders willen toch slechts 1 ding: geld verdienen? 

Keep it simple

Een lastig gevecht, dus maar uit de weg gaan? Welnee. Keurmerken kunnen helpen. Bewijs het, maak je duurzaamheidsresultaten tastbaar. En vooral: keep it simpel. Niets wolligs, wees bescheiden en communiceer in heldere taal. En leg ook uit waarom je het doet, wat je beweegt. Zodat het logisch is dat je zo duurzaam bezig bent. 

Aus der Reihe #duurzaamheidscommunicatie

Voor mijn onderzoek naar duurzaamheidscommunicatie interview ik mensen die hun sporen in duurzaamheid hebben verdiend, de duurzame helden. Deze bevindingen vul ik aan met kennis uit expert-interviews en conclusies uit literatuurstudie. Periodiek deel ik mijn bevindingen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

#AusDerReihe #DagelijksDuurzaam: Waarom échte mannen hun diesel nooit uitzetten

#AusDerReihe #DagelijksDuurzaam
Stadspark, vrijdagochtend 08.00 uur. Twee mannen in werkkleding roken stilzwijgend naast hun gemeentebusje. De sigaretten walmen, hun draaiende diesel rookt. Twee mannen in perfecte harmonie met het stadse groen. Twee uur later. Boy in car meets girl op fiets. Zij stapt af, hij stapt uit. Ze zoenen, praten uitbundig. Zijn VW Golf diesel snort tevreden op de achtergrond. Waarom zetten mannen hun diesel nooit uit, borrelt het bij me op. Typisch een vraag voor Jan van Lunteren - de Rooij, empirisch onderzoeker gespecialiseerd in het menselijk gedrag.
"De diesel maakt deel uit van de mannelijke identiteit, aldus Jan van Lunteren - de Rooij. "Het uitschakelen ervan tast direct hun mannelijkheid aan. Maar er zijn meer redenen. Ik beperk me hier tot de 5 meest herkenbare."

Cultuur Diesel is de kernwaarde van een belangrijke mannelijke subcultuur. Het maakt deel uit van hun identiteit. Diesel is stoer, vet, macho. Iets waarmee mannen zich kunnen…

Waarom zijn bedrijven zo bescheiden in het communiceren van hun duurzaamheidssuccessen | reden 4: duurzame aflaatbrieven

#AusderReihe #duurzaamheidscommunicatie
REDEN #4: DUURZAME AFLAATBRIEVEN
Wie zit er nou werkelijk op duurzame argumenten te wachten? Voor het gros van de mensen is milieuwinst hooguit een mooie bijvangst. Zij verlangen uitsluitend dat het nieuwe duurzame product beter is dan het traditionele. Het moet direct persoonlijk voordeel bieden. Slechts een kleine groep is intrinsiek gemotiveerd, pro-milieu en gevoelig voor rationele argumenten. Voor een groeiende groep is er een nichemarkt: de handel in duurzame aflaatbrieven. Duurzaamheidscommunicatie, voor elk wat wils!

Zuerst das Fressen, dann die Moral Natuurlijk willen we wel duurzaam leven, maar we hebben grote moeite er iets voor op te geven, stelt Anke van Hal, hoogleraar Sustainable Building & Development (Nijenrode) in het FD. Duurzame alternatieven moeten dus minstens zo'n goede kwaliteit hebben als hun niet-duurzame alternatief, liefst nog beter. De duurzaamheidswinst is voor velen hooguit bijvangst. Primair is de vraag we…